zondag 2 december 2012

Vlaanderen Vakantieland presentatrice Saartje Vandendriessche en Leffebier


Vlaanderen Vakantieland presentatrice Saartje Vandendriessche en Leffe bier

Bekijk Vlaanderen vanuit een ander oogpunt, letterlijk en figuurlijk. Op zaterdag 27 en zondag 28 maart vieren één en Toerisme Vlaanderen de 20ste verjaardag van Vlaanderen Vakantieland. Toerisme Vlaanderen stunt in Hasselt met een Bed in de Wolken en zet zo het verblijfstoerisme in eigen land op een unieke manier in de kijker.

Op zaterdag 27 maart en zondag 28 maart heeft Hasselt er een hoogtepunt bij: een Bed in de Wolken. Net als je denkt dat je alles al gezien hebt, trakteert Toerisme Vlaanderen je op een adembenemend zicht… vanuit een bed op 50 meter hoogte!
Room with a view

Tijdens het verjaardagsweekend van Vlaanderen Vakantieland van presentatrice Saartje Vandendriessche bereik je op het Kolonel Dusartplein ongekende hoogtes. Bezoekers nemen plaats op het reuzenbed met Katja Retsin en een hoogtekraan tilt het bed vervolgens tot op 50 meter hoogte.
Duik het bed in met …

Ook de Vlaanderen Vakantielandreporters, zoals Katja Retsin, Cath Luyten en Saartje Vandendriessche van één zijn aanwezig en duiken graag samen met jou het bed in. Surf naar www.vlaanderen-vakantieland.be en maak kans op een unieke meet&greet in de wolken.
Voor elk wat wils

Met Vlaanderen Vakantieland van Saartje Vandendriessche heeft Toerisme Vlaanderen een sterk merk in huis. Toerisme Vlaanderen wil met dit reuzenbed het verblijfstoerisme in eigen land extra in de kijker zetten. Vlaanderen heeft op toeristisch vlak heel wat te bieden, welk reisprofiel de vakantieganger ook heeft.
Actieve ontdekkers trekken erop uit in één van de groene regio’s. De familiereiziger zoekt de rust op in het groen of trekt in sexy bikini naar zee om met de kinderen te ravotten. Trouwe vakantiegangers kiezen hun favoriete logies uit de Vlaanderen Vakantielandbrochure en exclusieve reizigers combineren wellness of sauna met een luxe citytrip. Funreizigers ten slotte halen hun hartje op tijdens één van de vele topevenementen in Vlaanderen.

Vlaanderen Vakantieland koos Hasselt uit als gaststad voor het vieren van zijn twintigste verjaardag. De Japanse tuin feest uitbundig mee en zet al op zaterdag en zondag 27 en 28 maart zijn deuren open. Iedereen mag er dan gratis binnen, ook de miljoenste bezoeker die de tuin binnenkort verwacht.

Het tv-programma Vlaanderen Vakantieland bestaat 20 jaar. Als feestlocatie daarvoor kozen de programmamakers en Saartje Vandendriessche voor Hasselt, waar verschillende opnames zullen plaatsvinden om de verjaardag niet onopgemerkt te laten voorbijgaan. De kick-off van de opnames gebeurt in de Japanse tuin, een van de toeristische toppers van de Limburgse hoofdstad. De tuin opent gratis de deuren op zaterdag en zondag 27 en 28 maart.

Japanse kerselaars in bloei
Het echte bezoekersseizoen start enkele dagen later, op donderdag 1 april, wanneer de bloei van de meer dan vierhonderd Japanse kerselaars wordt verwacht.

Op zondag 4 april, paasdag, vindt het O-Hanami en Sakéfestival plaats. Bezoekers worden dan uitgenodigd om onder de bloeiende kerselaars te picknicken. Japanners geloven dat de bomen kracht geven om de winter te doen vergeten en om gezond en sterk het voorjaar in te gaan.

De volgende hoogdag voor de tuin is zondag 2 mei, waneer er tijdens de "koi-nobori" grote koi-vlaggen in de tuin hangen en een kinderfeest georganiseerd wordt.

Er wordt ten slotte ook een boek over de Japanse tuin met fotowerk van onder andere Philippe Van Gelooven en Marc Cielenover verwacht.
In het kielzog van de trappisten In navolging van de trappisten ontstonden heel wat abdijbieren: meer dan dertig tot op heden. De trappistenpaters hielden de productie altijd beperkt, want ze beschouwden zichzelf als een "abdij met een brouwerij". En niet andersom. Dat opende perspectieven voor lekenbrouwers die een akkoord sloten met een andere abdij.
De eerste abdijen die dat deden waren Maredsous, kort na de Tweede Wereldoorlog, en Leffe, in 1952. Er volgden heel wat andere brouwerijen zodat het segment van de abdijbieren dat van de trappisten ondertussen in volume overvleugelt. Ze gingen wel voor dezelfde bierstijl, ook hier dus heel wat dubbels en tripels. Sedert enkele jaren dragen de abdijbieren die royalty's betalen aan de kloosters met wie ze een overeenkomst hebben, het logo "Erkend Belgisch Abdijbier". Dat helpt om de wildgroei aan banden te leggen van speciaalbieren die iets of wat met een heilige te maken hadden. Het blijvende succes van de abdijbieren heeft veel te maken met het grote aanbod van geuren, kleuren en smaken.

Leffe heeft nu een gamma van zeven bieren, voor elk wat wils dus: Blond, Bruin, Tripel, Radieuse, 9°, Leffe Kerstbier en Leffe Ruby. De absolute marktleider in België en Frankrijk is Leffe Blond. In 1952 sloot Albert Lootvoet van de gelijknamige brouwerij uit Overijse een royalty-akkoord met de norbertijnen van de abdij van Leffe uit Dinant. Aanvankelijk werd er enkel een bruine, "dubbel"-versie gebrouwen. Toen de brouwerij later overging in handen van Brouwerij Grade uit Mont-Saint-Guibert en daarna eigendom werd van Interbrew, kwamen er enkele versies bij: Tripel (gebrouwen en hergist bij Du Bocq in Purnode), Radieuse, Vieille Cuvée en speciaal voor de Franse markt werd er een Leffe Blonde gebrouwen.

Toen ik eind jaren tachtig voor Interbrew de marketing van speciale bieren deed, trok die "Leffe Blonde" mijn speciale aandacht tijdens een bezoek aan Frankrijk. Het bier kende er een groot succes. Ik herinner me nog dat haast alle bushokjes in Parijs met reclame voor het bier waren getooid. In de slogans werd verwezen naar het mysterieuze van de abdijwereld. Het bier had een enorm potentieel voor de Belgische markt, want het verenigde blonde aantrekkelijkheid en doordrinkbaarheid met het sacrale element van de abdij met al haar mysteries.

Het bier werd gelanceerd tegen het advies van talloze marktstudies in. In de zomer van 1990 werd het geïntroduceerd met alles erop en eraan in zowat vijfduizend cafés van het toenmalige Interbrew-horecapark, dat in totaal twintigduizend cafés omvatte. Het werd een overdonderend succes en zorgde er in twee decennia voor dat de markt van trappisten en abdijbieren helemaal blond kleurde. Als je vandaag op een zonnige dag langs de dijk wandelt aan onze kust, zie je soms maar één bier op het terras: Leffe Blond van het vat. Na twintig jaar maakt het bier nog steeds zijn beloften waar: een sacrale doordrinker, waarbij het mooie, unieke kelkglas natuurlijk ook een grote rol speelt.

Heel wat bekende Vlamingen komen ervoor uit grote fans van Leffe Blond te zijn, Karel De Gucht en Saartje Vandendriessche om er maar twee te noemen. Ik weet niet wat de plannen van de internationale brandmanagers van AB InBev zijn, maar ik denk dat dit een bier is met wereldpotentieel. Eigenlijk zou het aanwezig moeten zijn in alle grote hotels ter wereld, zoals dat ook met Heineken het geval is. Maar Heineken is tenslotte maar een pilsje, terwijl Leffe veel meer is.

Het is me wat als je enkele weken in een buitenland doorbrengt waar er geen enkel Belgisch speciaalbier te krijgen is. Zo vertoefde ik onlangs enkele weken in de Dominicaanse Republiek en in Cuba, waar er enkel flauwe lokale pilsjes te verkrijgen zijn. Presidente in Santiago, Cristal (neen, niet die van Alken) en Bucanero in Havana. Daar ben je snel mee klaar. Wat een feest was het toen ik, uitgenodigd op een receptie bij de Belgische ambassadeur in Havana, de hand kon leggen op de allerlaatste Leffe Blond. Ik genoot met volle teugen van misschien niet het meest complexe, maar wel het meest toegankelijke en zeker het meest verspreide abdijbier ter wereld. Zo is het ook de locomotief voor alle andere (kleinere) merken van abdijbieren. En de paters varen er wel bij. Saartje Vandendriessche heeft geregeld een Leffe Blond bij de hand in Vlaanderen Vakantieland.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen